Marsin kokoinen kappale löytyi avaruudesta yksinään ilman emotähteä

Tutkijat uskovat löytäneensä pienimmän tunnetun kulkuriplaneetan. Samanlaisia kohteita voi olla Linnunradassa miljardeja.

Kansainvälinen tutkimusryhmä kertoo havainneensa lyhyimmän tunnetun mikrolinssi-ilmiön. Mikrolinssi-ilmiöllä tarkoitetaan tapahtumaa, jossa maapallon ja tarkasteltavan tähden välistä kulkeva kappale vääntää painovoimallaan ohitseen menevää valoa toimien näin linssinä.

Nyt havaittu mikrolinssi kesti vain 42 minuuttia. Lyhyt aika tarkoittaa, että ilmiön tuottaneen kappaleen on täytynyt olla suhteellisen pieni.

"Heti havaittuamme tämän tapahtuman oli selvää, että sen täytyy johtua äärimmäisen pienestä kohteesta", toteaa Radosław Poleski Varsovan astronomisesta observatoriosta.

Arvioiden perusteella ilmiön aiheuttanut kohde oli noin Marsin kokoinen. Koska lähistöltä ei löytynyt yhtään tähteä, kyseessä on luultavasti yksinään avaruudessa seilaava planeetta.

“Jos linssi kiertäisi tähteä, olisimme havainneet sen tapahtuman valokäyrästä", Poleski uskoo.

Useiden tähtijärjestelmien tiedetään heittäneen yksittäisiä planeettoja tähtienväliseen avaruuteen. Kulkuriplaneettoja saattaa olla miljardeja pelkästään kotigalaksissamme Linnunradassa.

Tutkijat eivät voi kuitenkaan täysin sulkea pois vaihtoehtoa, että nyt havaittu planeetta kiertäisi jotain tähteä erittäin laajalla kiertoradalla.

Aiheesta lisää UW (englanniksi)