Maan kokoisia planeettoja voi olla paljon luultua enemmän

Jopa puolet maapallon kokoisista planeetoista on saattanut jäädä joissain kartoituksissa huomaamatta. Tähtitieteilijät tulivat tähän tulokseen analysoituaan kaksoistähdistä saatuja havaintoja.

Jos kaksi tähteä sijaitsee erittäin lähellä toisiaan, ne näyttävät yhdeltä kohteelta, ellei niitä kuvata erittäin korkealla resoluutiolla.

Nyt tutkijat selvittivät, kuinka usein TESS-teleskoopin havaitsemissa planeettakunnissa on yhden tähden sijaan kaksi tähteä. Näin paljastui 73 kaksoistähtijärjestelmää, joita oli siihen asti luultu yksittäisiksi tähdiksi.

“Gemini-observatorion 8,1-metrisellä teleskoopilla saimme erittäin korkean erotuskyvyn kuvia eksoplaneettojen emotähdistä ja havaitsimme tähtikumppaneita erittäin pienillä etäisyyksillä", toteaa Katie Lester Nasasta.

Tarkempi analyysi osoitti, että TESS-teleskooppi oli löytänyt pieniä ja suuria planeettoja yksittäisten tähtien ympäriltä, mutta vain suuria planeettoja kaksoistähtien ympäriltä.

TESS havaitsee planeettoja tarkastelemalla tähden kirkkaudessa tapahtuvaa pientä himmenemistä. Se syntyy, kun etsittävä kohde kulkee maapallolta katsottuna emotähtensä editse.

Nyt julkaistut tulokset kuitenkin viittaavat siihen, että kumppanitähden kirkkaus helposti piilottaa pienet planeetat ylikulkumenetelmää käytettäessä. Koska noin puolet tähdistä sijaitsee kaksoistähtijärjestelmissä, tämä voi tarkoittaa, että näissä planeettakunnissa piileskelee vielä suuri määrä maapallon kokoisia planeettoja.

Aiheesta lisää NOIRlab (englanniksi)