Lukkiutuneilta planeetoilta saattaa löytyä elämälle suotuisa vyöhyke

Galaksissamme on paljon planeettoja, jotka eivät pyöri suhteessa keskustähteensä. Pysyvän yön ja päivän väliseltä alueelta kannattaisi etsiä elämää, sanovat tutkijat.

Isolla osalla eksoplaneettoja ei ole lainakaan vuorokaudenaikavaihteluita. Nämä planeetat ovat lukkiutuneet siten, että sama puoli osoittaa pysyvästi kohti tähteä.

Lukkiutuneita maailmoja löytyy erityisesti punaisten kääpiötähtien ympäriltä, jotka käsittävät 70 prosenttia Linnunradan tähdistä.

Elämän mahdollisuuksia ajatellen näiden planeettojen päiväpuoli voi olla liian kuuma ja yöpuoli liian kylmä. Vyömäisellä välialueella olot saattaisivat kuitenkin olla suotuisat elämälle.

Nyt tutkijat ovat mallintaneet lukkiutuneiden planeettojen ilmastoa simulaatioilla, joilla yleensä tutkitaan maapallon ilmastoa.

Ilmeni, että jos planeetan pinnasta merkittävä osa on vettä, se on todennäköisesti kauttaaltaan paksun vesihöyryn peitossa. Tämä on huono vaihtoehto elämän kannalta.

Tilanne on kuitenkin toinen, jos planeetalla on paljon maa-alueita. Tällöin paksua vesihöyryn vaippaa ei muodostu, mikä tarjosi simulaatioissa elämälle suotuisat olosuhteet välivyöhykkeellä.

"Uudet ja eksoottiset asuttavuuden tilat, joita tiimimme on paljastamassa, eivät ole enää tieteiskirjallisuuden juttuja – ne voivat olla ilmastollisesti vakaita", sanoo Aomawa Shields Kalifornian yliopistosta.

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)