Kuuluisalla Vega-tähdellä saattaa olla planeetta

Vega on kolmanneksi kirkkain Suomen yötaivaalla näkyvistä tähdistä. Nyt tutkijat ovat löytäneet viitteitä, että tähdellä on kiertolaisenaan suuri planeetta.

Vegalta paljastunut tuore planeettakandidaatti on kooltaan Neptunuksen ja Jupiterin välistä. Se kiertää emotähteään erittäin lähellä, minkä takia planeetan pintalämpötila kohoaa laskujen perusteella noin 3 000 celsiusasteeseen.

Tutkijat ovat innoissaan löydöstä, sillä planeetan yksityiskohtainen tutkiminen olisi suhteellisen helppoa Vegan kirkkauden ja läheisyyden takia. Tähti sijaitsee vain reilun 25 valovuoden päässä maapallolta.

"Olisi todella jännittävää löytää planeetta Vegan ympäriltä, koska se tarjoaa mahdollisuuksia tulevalle kartoitukselle tavoilla, jotka eivät olisi toteuttamiskelpoisia himmeämpien tähtien planeetoille", sanoo Samuel Quinn Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

Tutkijoiden mukaan planeettoja saattaa olla Vegan ympärillä useampiakin.

"Järjestelmä on massiivinen, paljon suurempi kuin aurinkokuntamme", uskoo Spencer Hurt Coloradon yliopistosta.

"Missä tahansa siellä voi olla muitakin planeettoja."

Löydetyn kiertolaisen olemassaolo ei ole vielä täysin varma. Kyseessä ei edes ole ensimmäinen kerta, kun tutkijat arvelevat löytäneensä planeetan Vegan ympäriltä.

Suomen taivaalla Vega näkyy ympäri vuoden.

Aiheesta lisää Coloradon yliopisto (englanniksi)