Kolmoistähtijärjestelmästä löytyi nuori kaasuplaneetta

Kaukaisessa aurinkokunnassa oleva planeetta kylpee kolmen auringon valossa. Nuori kaasujättiläinen kiertää systeemin massiivisinta tähteä etäisellä radalla.

"Tämä on ensimmäinen eksoplaneetta näin mielenkiintoisessa dynaamisessa systeemissä", sanoo Daniel Apai Arizonan yliopistosta.

Planeetan tarkkaa rataa ei nyt saaduilla havainnoilla kuitenkaan vielä onnistuttu määrittämään. Simulaatioissa planeetta pysyi vakaalla radalla, kun sen etäisyys keskustähdestään oli kaksi kertaa niin suuri kuin Pluton etäisyys Auringosta.

"Simulaatiomme osoittivat, että tämänkaltainen rata voi olla vakaa, mutta jos muutat asioita vähääkään, rata voi muuttua epävakaaksi hyvin nopeasti", sanoo tutkimukseen osallistunut Kevin Wagner.

Planeetan suuren etäisyyden lisäksi välimatkat tässä aurinkokunnassa ovat muutenkin mittavia. Kaksi pienempää tähteä sijaitsevat suurimmasta 300 astronomisen yksikön päässä, eli 10 kertaa niin kaukana kuin Pluto on Auringosta. Pienten tähtien välillä etäisyyttä on puolestaan saman verran kuin Saturnuksella Auringosta.

Kaasujättiläisen kierros tähtensä ympäri kestää 550 Maan vuotta. Suurimmalla osalla eksoplaneetan vuotta on päivän ja yön vaihtelu. Tuolloin havaitsija voisi ihailla kolmen lähellä toisiaan olevan auringon nousuja ja laskuja. Noin neljäsosalla vuotta taas yötä ei ole, koska yhden tähden lasku tapahtuu toisen nousun aikaan.

Aiheesta lisää UA (englanniksi)