Kaukaisesta planeettakunnasta löytyi Venuksen kaksonen

Tähtitieteilijät ovat havainneet mahdollisen Venuksen kaksosen. Löytö tehtiin Nasan Kepler-avaruusteleskoopilla.

“Lukuisat tutkijat ovat omistautuneet muiden maapallojen löytämiseen, mutta Venus-analogiat ovat aivan yhtä tärkeitä", muistuttaa Elisa Quintana SETI-instituutista.

"Keskittyminen Maan ja Venuksen analogioihin voi auttaa selvittämään miksi aurinkokunnassamme yksi planeetta mahdollistaa elämän kukoistuksen ja toinen ei, huolimatta samanlaisesta massasta, vastaavasta tiheydestä ja niin edelleen."

Monesti sanotaan, että Venus on maapallon sisarplaneetta. Vaikka planeetat ovat suunnilleen saman kokoisia, muun muassa niiden kaasukehät ja pintalämpötilat erovat melkoisesti. Sisarplaneettamme pinta on ihmiskunnalle täysin elinkelvoton.

Nyt tutkittu Kepler-1649b saa auringonvaloa 2,3-kertaisesti maapalloon verrattuna. Vertailun vuoksi Venuksella sama luku on 1,9. Kohteena ollut eksoplaneetta on hieman Maata ja Venusta suurempi kappale.

"On silti useita tekijöitä, kuten tähden muuttuvuus ja vuorovesivoimat, jotka erottavat nämä planeetat auringonkaltaista tähteä kiertävistä maapallon kokoisista planeetoista", toteaa Quintanan kollega Isabel Angelo.

Kepler-1649b sijaitsee 219 valovuoden päässä maapallolta ja se kiertää hyvin lähelta pientä viileää tähteä. Planeetan vuosi kestää vain yhdeksän maapallon päivää.

Aiheesta lisää SETI-instituutti (englanniksi)