Vesihöyryn nähtiin hajoavan hydroksyyliksi eksoplaneetan kaasukehässä

Tutkijat ovat ensimmäistä kertaa havainneet hydroksyylia kaukaisen planeetan kaasukehästä. Ainetta löytyi äärimmäisen kuuman, WASP-33b-nimisen eksoplaneetan päiväpuolelta.

"Tämä on ensimmäinen suora todiste OH-molekyylistä aurinkokunnan ulkopuolisen planeetan kaasukehästä", kertoo Stevanus Nugroho Belfastin yliopistosta.

"Löytö todistaa, että tähtitieteilijät pystyvät havaitsemaan tämän molekyylin eksoplaneettojen kaasukehistä, ja että alamme myös ymmärtää planeettapopulaatioiden kemian yksityiskohtia"

WASP-33b on äärimmäisen kuuma Jupiterin kaltainen kaasuplaneetta, jossa lämpötilat voivat nousta jopa yli 2 500 celsiusasteen. Hydroksyyli-molekyylejä löytyi planeetan päiväpuolelta.

Maapallon kaasukehässä hydroksyyliä muodostuu pääasiassa vesihöyrystä kemiallisten reaktioiden avulla.

Myös nyt tutkitulla eksoplaneetalla hydroksyylin uskotaan muodostuneen vesihöyrystä, mutta kemiallisten reaktioiden sijaan syynä on todennäköisesti äärimmäinen kuumuus, joka hajottaa vesimolekyylejä.

"Havaitsimme datassamme vain epävarmoja ja heikkoja signaaleja vesihöyrystä. Se tukee ajatusta siitä, että veden tuhoutumisesta muodostuu hydroksyylia tässä äärimmäisessä ympäristössä", toteaa Ernst de Mooij Belfastin yliopistosta.