Kaasuplaneetta voi muuttua kiviplaneetaksi mustan aukon vaikutuksesta

Galaksien keskustoissa sijaitsevat kaasuplaneetat saattavat kokea muodonmuutoksia. Galaksiydinten supermassiiviset mustat aukot voivat puhaltaa säteilyllään planeettojen kaasukehät pois.

"Mietimme, mitä Linnunradan Sagittarius A*:n mustan aukon purkaukset tekisivät lähistöllä oleville planeetoille", selittää John Forbes CfA:sta. "Työmme näyttää, että musta aukko voi dramaattisesti muuttaa planeetan kehitystä."

Tutkimustulos perustuu sekä tietokonesimulaatioihin että röntgen- ja ultraviolettihavaintoihin tähdistä ja mustista aukoista.

Mustaan aukkoon putoava aine saa aikaan kirkkaita purkauksia röntgen- ja ultraviolettialueella. Tutkijat keskittyivät massaltaan Maan ja Neptunuksen välillä oleviin eksoplaneettoihin, jotka sijaitsisivat alle 70 valovuoden etäisyydellä mustasta aukosta.

Paljastui, että suurienerginen säteily irrottaisi planeetalta suuren osan paksusta kaasukehästä. Joissakin tapauksissa jäljelle jäisi lopulta vain kiviydin. Näin syntyneet kiviplaneetat olisivat Maata massiivisempia supermaapalloja.

Kooltaan Maan ja Neptunuksen välissä olevat eksoplaneetat vaikuttavat nykytiedon valossa hyvin yleisiltä maailmankaikkeudessa, vaikkei niitä omasta aurinkokunnastamme löydy yhtäkään.

Galaksien ydinten alueella tähtiä on tiheässä. Tähtien keskimääräiset etäisyydet toisistaan ovat sadasosan luokkaa verrattuna Auringon naapurustoon. Galaksiytimiä ei pidetä elämälle suotuisana paitsi mustien aukkojen, myös supernovaräjähdysten yleisyyden vuoksi.

Aiheesta lisää CfA (englanniksi)