Kääpiötähden planeetta osoittautui selittämättömän massiiviseksi

Tutkijat ovat kummissaan juuri löydetyn eksoplaneetan vuoksi. Sen emotähden materiakiekon ei katsota sisältäneen riittävästi massaa tällaisen maailman muodostamiseksi.

Kolmetoista kertaa Maata massiivisempi planeetta LHS 3154b kiertää tähteä, jossa on yhdeksän kertaa Aurinkoa vähemmän massaa. Kohteen massasuhde tähteensä on 100 kertaa suurempi kuin Maan ja Auringon.

Kyseessä on massiivisin planeetta, joka on tähän mennessä löydetty läheiseltä radalta ultraviileän kääpiötähden ympäriltä. Science-lehdessä julkaistun tutkimuksen kirjoittajien mukaan tämä on ongelma.

"Planeettoja muodostavan kiekon pienimassaisen LHS 3154 -tähden ympärillä ei ole odotettu sisältävän riittävästi kiinteää massaa tämän planeetan muodostumiseen", sanoo Suvrath Mahadevan Penn State -yliopistosta.

Tutkijat laskivat, että tähden ainekiekossa olisi planeetan synnyn aikaan pitänyt olla 10 kertaa enemmän pölystä koostuvaa massaa kuin nykyteorioiden valossa sillä ymmärretään olleen.

"Löytömme on äärimmäinen testitapaus kaikkien olemassa olevien planeettojen synnyn teorioille", sanoo Mahadevan. "Meidän täytyy tarkistaa ymmärrystämme siitä, kuinka planeetat ja tähdet muodostuvat."

Ennätysmassiivisista planeetoista kerrotaan myös tällä viikolla ilmestyvässä Tähdet ja avaruuden numerossa 8/2023.

Aiheesta lisää Penn State -yliopisto (englanniksi)