Eurooppalaiset tutkijat näkivät uuden planeetan syntypaikan

Euroopan eteläisen observatorion VLT-kaukoputki on paljastanut selviä merkkejä juuri syntymässä olevasta planeettakunnasta.

Nuoren AB Aurigae -tähden ympärillä on tiheä pölyn ja kaasun kiekko, josta tähtitieteilijät ovat havainneet huomattavan spiraalirakenteen. Selvästi erottuva kiekon vääntyminen voi olla ensimmäinen todiste siitä, että vauvaplaneetta on juuri syntymässä.

"Tähän mennessä on löydetty tuhansia eksoplaneettoja, mutta niiden syntytavoista tiedetään vähän", kertoo Anthony Boccaletti Pariisin observatoriolta PSL-yliopistosta.

"Meidän täytyy havaita hyvin nuoria järjestelmiä, jotta todella pystyisimme näkemään sen hetken, kun planeetta on syntymässä."

Aiemmin tutkijat eivät ole onnistuneet näkemään tähtiä ympäröiviä nuoria kiekkoja riittävän tarkasti, jotta kiekon vääristyminen voitaisiin havaita ja siten vauvaplaneetan syntypaikka erottaa.

AB Aurigaesta otetun uuden kuvan keskustan lähellä näkyy hyvin kirkas kellertävä kiertymä, joka sijaitsee suunnilleen samalla etäisyydellä tähdestä kuin Neptunus Auringosta. Tutkimusryhmä uskoo planeetan muodostuvan juuri tässä paikassa.

Aiheesta lisää ESO (englanniksi)