Erikoinen eksoplaneetta antaa vihjeitä Auringon tuntemattomasta kiertolaisesta

Hubble-teleskooppi on havainnut kaksoistähteä kiertävää erikoista planeettaa. Löytö saattaa kuiskutella viitteitä myös aurinkokunnan hypoteettisesta yhdeksännestä planeetasta.

Tähtitieteilijät ovat onnistuneet mittaamaan Jupiterin kaltaisen massiivisen planeetan liikkeen. Tulos on merkittävä ennen kaikkea kohteen poikkeuksellisen kiertoradan takia.

"Tämä järjestelmä voi vertautua ainutlaatuisella tavalla aurinkokuntamme kanssa", kertoo Meiji Nguyen Kalifornian yliopistosta.

Planeetta on soikealla ja tähtijärjestelmän tason suhteen kallellaan olevalla radalla. Lisäksi planeetta kyntää avaruutta erittäin kaukana emotähdistään.

Aiemmin tutkijat ovat huomanneet viitteitä siitä, että omassa aurinkokunnassamme saattaa olla samankaltaisella radalla vielä löytämistä odottava planeetta. Hubble-avaruusteleskoopin havaitsema kohde siis osoittaa, että tämän kaltaiset planeetat ovat mahdollisia.

"Tulos herättää kysymyksen siitä, miten nämä planeetat muodostuvat ja kehittyvät päätyäkseen nykyisiin sijainteihinsa", Nguyen pohtii.

Tutkittu kaasujättiläinen kuuluu järjestelmään, joka on vain 15 miljoonaa vuotta vanha. Näin ollen myös planeetta yhdeksänä tunnettu teoreettinen kappale olisi voinut muodostua jo hyvin varhaisessa vaiheessa aurinkokuntamme historiassa.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi)