Dart-törmääjä muutti asteroidikuun liikettä

Nasa kertoo, että asteroidien torjuntaan tähtäävä Dart-koe on onnistunut. Noin 600-kiloinen törmääjä lyhensi asteroidikuu Dimorphoksen kiertoaikaa sen emokappaleen ympäri 32 minuutilla.

Ennen törmääjän iskeytymistä noin 160 metrin läpimittaisen Dimorphoksen pintaan kuun kiertoaika Didymos-asteroidin ympäri oli 11 tuntia 55 minuuttia. Nyt se on lyhentynyt 11 tuntiin ja 23 minuuttiin.

"Kyseessä on vedenjakajahetki planetaariselle puolustukselle ja koko ihmiskunnalle", sanoo Bill Nelson Nasasta.

Tutkijat olivat alun perin määrittäneet 6 kilometrin sekuntinopeudella tapahtuneen törmäyksen menestyksekkään ratamuutoksen alarajan 73 sekuntiin. Tämä ylittyi 26-kertaisesti.

Fyysikkojen mukaan ratamuutoksen taustalla ei ollut pelkästään törmääjän työntö Dimorphosta vastaan. Merkittävä kuun liikettä muuttava rooli oli myös törmäyksessä syntyneillä yhteensä tonnien massaisilla heitteleillä, jotka toimivat vähän samaan tapaan kuin ilmapallosta suihkuava ilma, joka lähettää pallon vastakkaiseen suuntaan.

Tapahtuman analysointi jatkuu vielä pitkään. Esimerkiksi asteroidikuun massa ei ole toistaiseksi tarkkaan selvillä, vaikka se on tärkeä ominaisuus iskeytymisen vaikutuksen ymmärtämisen kannalta. Samoin Dimorphoksen pinnan ominaisuudet vaativat lisätutkimuksia.

Näihin kysymyksiin voidaan saada vastauksia jo lähiaikoina. Tarkkaa tietoa on luvassa viimeistään neljän vuoden päästä, kun ESAn valmisteilla oleva Hera-luotain saapuu Didymoksen kiertoradalle.