Näitä kohokohtia Nasa lupaa vuodelle 2023

Kuun kiertävien astronauttien valinta, asteroidinäytteen palautus ja luotaimen laukaisu metalliasteroidille kuuluvat Nasan tavoitteisiin alkaneelle vuodelle. Avaruusjärjestö esittelee suunnitelmiaan videolla.

"Emme lopeta innovointia ihmiskunnan hyväksi ja maailman inspiroimista tiedelöydöillä", lupaa Nasan pääjohtaja Bill Nelson.

Miehitettyjen lentojen puolella Nasa lupaa julkistaa miehistön, joka kiertää Kuun Artemis II -lennolla vuonna 2024. Kolmen yhdysvaltalaisastronautin lisäksi mukaan lennolle tulee yksi kanadalainen.

Myös Kuun pinnalle suunniteltu pukuprototyyppi on määrä paljastaa. Lisäksi Nasa aikoo valita tulevaisuuden kuuauton valmistajan.

Nasalta rahoitusta saanut Boeing-yhtiön Starliner-alus on tarkoitus saada ensimmäiselle miehitetylle lennolleen Kansainväliselle avaruusasemalle aikaisintaan huhtikuussa. Siten käyttöön tulisi toinenkin yksityinen miehitetty avaruusalus SpaceX:n Dragonin rinnalle. Starlinerin lento on ehtinyt viivästyä vuosia teknisten ongelmien vuoksi.

Psyche-metalliasteroidia tutkivan luotaimen laukaisu lykkääntyi viime syksyltä, koska luotaimen testaukseen tarvittiin lisää aikaa. Laukaisu tehdään nykysuunnitelman mukaan 10. lokakuuta 2023 aukeavassa laukaisuikkunassa Falcon Heavy -raketilla.

Tiedetoimintansa viime vuoden puolivälissä aloittanut James Webb -avaruusteleskooppi tulee tarjoamaan runsaasti uusia kuvia, kun se pääsee entistä paremmin kiinni rutiinitoimintaan. Maailmanhistorian kalleimman avaruusteleskoopin kohteet ulottuvat aurinkokunnan asteroideista aina maailmankaikkeuden ensimmäisiin tähtiin ja galakseihin.

Avaruuden lisäksi Nasa panostaa innovaatioihin ilmailun puolella. Työ jatkuu esimerkiksi yliäänipamausta hiljentävän suihkulentokoneen ja täysin sähköisten lentokoneiden saroilla.

Nasan video (englanniksi)