Apophis-asteroidi saa luotainvieraan

Bennu-asteroidilta näytettä maapallolle kuljettava Osiris-Rex-luotain saa uuden kohteen päätehtävänsä jälkeen. Luotain ohjataan kohtaamaan maapallon ohittava Apophis-asteroidi vuonna 2029.

Nasa ilmoitti maanantaina myöntäneensä lisärahoitusta, jonka ansiosta Osiris-Rexin toimintaa ja polttoainereserviä päästään hyödyntämään toisen kohteen tutkimiseen.

370 metrin kokoinen Apophis-asteroidi ohittaa Maan vain noin 32 000 kilometrin etäisyydeltä 13. huhtikuuta 2029. Kyseessä on historian lähin näin suuren asteroidin ohitus, joka onnistutaan havaitsemaan. Sään salliessa asteroidi näkyy paljain silmin Afrikasta ja Euroopasta ohituksen aikana.

Aiemmin törmäystä pidettiin mahdollisena, mutta tarkemman ratamäärityksen myötä tämä mahdollisuus on suljettu pois.

Osiris-Rex saavuttaa Apophiksen pian Maan ohituksen jälkeen ja asettuu sen kiertoradalle puolentoista vuoden toimintaa varten. Tutkijoita kiinnostaa etenkin, millaisia muutoksia lähiohituksen vuorovesivoimat aiheuttavat asteroidiin.

Osiris-Rex laukaistiin matkaan syyskuussa 2016. Se kohtasi Bennu-asteroidin 2018 sekä nappasi siitä näytteen lokakuussa 2020. Myöhemmin tänä vuonna luotain tekee ohilennon Maasta ja irrottaa näytekapselin, joka laskeutuu maapallolle 24. syyskuuta.

Aiheesta lisää University of Arizona (englanniksi)