Ukrainalaiset ja suomalaiset selvittivät rautameteoriitin kiertoradan

Vuonna 2020 Ruotsin yllä havaittu tulipallo synnytti harvinaisen rautameteoriitin. Tuoreessa tutkimuksessa ukrainalaiset ja suomalaiset tutkijat laskivat kappaleen kiertoradan.

Ukrainalaisten ja suomalaisten tutkijoiden yhteistyö on mahdollistanut ensimmäistä kertaa rautameteoriitin kosmisen historian rekonstruoinnin.

Rautameteoriittien uskotaan olevan palasia hajonneiden planeetta-alkioiden ytimistä. Nämä harvinaiset meteoriitit tarjoavat arvokasta tietoa aurinkokuntamme varhaisista vaiheista.

Vuonna 2020 Irina Belskayan johtama ukrainalaisten tähtitieteilijöiden ryhmä käynnisti rautameteoriitteihin liittyvien rautapitoisten asteroidien tutkimuksen.

"Saimme erinomaisen tutkimusmahdollisuuden, kun kirkas tulipallo ilmestyi Ruotsin ylle 7. marraskuuta 2020. Se havaittiin pääasiassa Ursan tulipallotyöryhmän jäsenten ylläpitämillä kameroilla. Se synnytti ensimmäisen rautameteoriitin, jolle on pystytty laskemaan kiertorata", kertoo tulipallotyöryhmän analyytikko Jaakko Visuri.

"Tämä antoi meille ainutlaatuisen tilaisuuden tutkia rautameteoriittien saapumismekanismia ja etsiä rautapitoisia alueita aurinkokunnasta."

Tietoa voitaisiin hyödyntää tulevaisuuden avaruushankkeissa esimerkiksi arvokkaiden mineraalien kaivamiseksi asteroideista. Rautameteoriittien alkuperän ymmärtäminen voi auttaa tunnistamaan lupaavia kohteita.

Aiheesta lisää MML