Tutkijat löysivät kenties aurinkokunnan nuorimman asteroidiparin

Vain 300 vuotta sitten emokappaleestaan omille teilleen irronneet asteroidit ovat erikoisuus. Tutkijat epäilevät, että tuore löytö on aurinkokunnan nuorin asteroidipari.

Asteroidit löydettiin vuonna 2019 yhdysvaltalaisissa Pan-STARRS1 ja Catalina Sky Survey -kartoituksissa, mutta niiden historia selvisi vasta tällä viikolla julkaistussa tutkimuksessa.

"On jännittävää löytää tällainen nuori asteroidipari, joka muodostui vain noin 300 vuotta sitten. Tähtitieteellisessä aikaskaalassa se on kuin tänä aamuna", selittää Petr Fatka Tšekin tiedeakatemiasta.

Asteroidi 2019 PR2 on kooltaan noin kilometrin ja 2019 QR6 noin puolet siitä. Asteroidit kiertävät hyvin elliptisillä radoilla, jotka vievät kappaleet kauimmillaan Saturnuksen rataa kauemmas ja lähimmillään Maan radan etäisyydelle.

Ratoja voi tarkastella JPL:n tietokannasta: 2019 PR2 ja 2019 QR6. Etäisyyttä toisistaan niillä on nykyään jo noin miljoona kilometriä.

Tutkijatiimin mukaan todennäköisintä on, että näiden pikkuplaneettojen emokappale on komeetta. Asteroideilta ei kuitenkaan ole havaittu minkäänlaisia kaasupurkauksia, mikä on yllättävää.

Lisää tietoa saatetaan saada vuonna 2033, kun kumpikin kappale tulee seuraavan kerran tarpeeksi lähelle maata tarkkojen havaintojen tekemiseen.

Aiheesta lisää Lowell Observatory (englanniksi)