Tutkijat etsivät kesällä asteroideja tauridien meteoriparvesta

Tauridien meteoriparvessa voi piillä muutakin kuin pikkuruisia kappaleita, jotka palavat tulipalloina syöksyessään Maan ilmakehään. Heinä–elokuussa Maa kulkee läheltä parven hiukkaspilven oletettua ydintä ja tähtitieteilijät koettavat löytää sieltä asteroideja.

Isojen kappaleiden olemassaoloon tauridien meteoriparvessa viittaavat vuosikymmenien mittaan tehdyt havainnot.

Vuonna 1975 Maa kulki parven oletetun ytimen läheltä. Apollo-astronauttien Kuuhun viemät seismiset sensorit rekisteröivät huippulukeman pintaan iskeytyvistä meteoriiteista samaan aikaan kun Maassa nähtiin tavallista enemmän tulipalloja.

Tauridien tulipalloja nähtiin runsaasti myös vuosina 2005 ja 2015, jolloin maapallo niin ikään kulki oletetun ytimen läheltä. Tällöin havaittiin myös asteroideja, joiden rata näytti liittyvän tauridehin. Tulipalloista suurimmat olivat tulosta metrin läpimittaisista kappaleista.

Nyt kolme Ontarion yliopiston tutkijaa on kirjoittanut artikkelin, joka ohjaa asteroidien etsimiseen tauridien pilvestä maapallon kulkiessa sen ennustetun ytimen ohi heinä–elokuussa.

"Ennen 2030-luvun alkupuolta tämä on paras tilaisuus havaita Maan lähialueen kappaleita, joiden on ehdotettu pesivän pilven keskuksessa", kirjoittavat tutkijat.

Mahdolliset asteroidit tulevat olemaan hyvin himmeitä ja näkymään vain suurilla teleskoopeilla.

"Me olemme hakeneet kymmenen tunnin havaintoaikaa Canada-France-Hawaii-teleskoopilta Mauna Kean huipulla", sanoo tutkijakolmikon Paul Wiegert. "Toivomme, että muut isot kaukoputket liittyvät etsintään."

Vuonna 1908 Siperiassa yli 2000 neliökilometriä metsää kaatanut Tunguskan räjähdys on tutkimusten perusteella saattanut olla tauridien pilveen kuuluneen kappaleen aiheuttama. Jos tauridien pilvessä on enemmänkin asteroideja, voivat Tunguskan kaltaiset törmäykset olla ennustettua yleisempiä.

Tutkimus voi ratkaista kysymyksen, ovatko tauridien pilvi ja siihen liittyvä komeetta Encke peräisin 10 000 – 20 000 vuotta sitten hajonneesta satakilometrisestä jättiläiskomeetasta, kuten suosituin teoria olettaa.

Taurideina yleensä ymmärretään loppusyksyllä näkyvä parvi. Maapallo leikkaa saman hiukkaspilven radan myös kesällä, jolloin esiintyy päiväaikainen parvi beta tauridit. Nyt etsittävät asteroidit liittyvät jälkimmäiseen kohtaamiseen.

Aiheesta lisää Space Weather (englanniksi)