Tähtitieteilijöillä on uusi ehdokas aurinkokunnan kaukaisimmaksi kohteeksi

Farfarout-kappale sijaitsee 140 kertaa maapalloa kauempana Auringosta. Kohteen olemassaolo täytyy kuitenkin varmistaa jatkohavainnoilla.

Etsinnät spekuloidun yhdeksännen planeetan löytämiseksi aurinkokunnan laidalta ovat antaneet astronomeille saaliiksi useita kaukaisia asteroideja.

Viime joulukuussa Carnegie-instituutin Scott Sheppard löysi tiiminsä kanssa aurinkokunnan kaukaisimman tunnetun kohteen. Farout eli asteroidi 2018 VG18 on 120 kertaa maapalloa kauempana Auringosta.

Nyt Sheppard on havainnut tiiminsä ottamista kuvista uuden ehdokkaan etäisyysennätyksen haltijaksi.

Farfarout-kutsumanimen saanut asteroidi sijaitsee 140 kertaa niin kaukana kuin Maa on Auringosta. Plutoon nähden matkaa Aurinkoon on 3,5-kertaisesti.

Löytö pitää vielä varmistaa lisähavainnoilla. Sikäli kuin Farfarout osoittautuu aiemmin löydetyn Faroutin lailla todelliseksi, kohteiden ratojen määrittäminen on kuitenkin mahdollista vasta vuosien kuluttua.

Kun radat ovat selvillä, ne saattavat auttaa hypoteettisen Planeetta 9:n etsinnöissä. Kaukaisten asteroidien radoissa on havaittu ryhmäytymistä, jonka on ajateltu olevan merkki Planeetta 9:n painovoimavaikutuksesta.

Aiheesta lisää Science (englanniksi)