Animaatio esittelee Bennu-asteroidin kiinnostavimmat paikat

Osiris-Rex-luotain valmistautuu parhaillaan nappaamaan näytteen 500 metrin kokoisen Bennu-asteroidin pinnalta. Tällä viikolla julkaistiin useita tutkimuksia asteroidin geologiasta ja animaatio sen pinnanmuodoista.

Animaation esittelemä tarkka kolmiulotteinen malli on muodostettu yhdistämällä luotainkuvat lasermittausten antamaan topografiaan.

Myös alueiden spektrimittaukset ovat antaneet tietoa niiden koostumuksista. Vaikka Bennu näyttäisi paljain silmin tarkasteltuna hyvin tummalta, pystyvät Bennun kamerat tuomaan esiin pinnan monimuotoisuutta.

"Hiilipitoisten aineiden runsaus on yksi luotainlennon merkittävistä tieteellisistä anneista. Olemme optimistisia, että saamme kerättyä ja tuotua näytteen orgaanisesta aineesta maapallolle", sanoo Dante Lauretta. Hän on luotaimen päätutkija.

Ensimmäinen yritys näytteen nappaamiseksi asteroidin pinnalta koittaa 20. lokakuuta. Mikäli ongelmia ilmaantuu, voidaan myöhemmin koittaa uudelleen. Nasan luotaimen on määrä tuoda näyte maapallolle 2023.

Tutkijat arvioivat, että näyte saattaa poiketa koostumukseltaan selvästi siitä, millaista asteroidiainesta on päästy tutkimaan maapallolta löydetyistä meteoriiteista.

Maan rataa lähellä kiertävä Bennu on tällä hetkellä luokiteltu toiseksi vaarallisimmaksi tunnetuksi asteroidiksi Palermon asteikolla. Ratalaskennassa on arvioitu, että sillä on puolen promillen todennäköisyys törmätä maapalloon vuosien 2175-2199 välillä.