Meteoriittianalyysi viittaa entuudestaan tuntemattomaan asteroidiin

Tutkijat ovat analysoineet kaksitoista vuotta sitten Sudaniin pudonnutta meteoriittia. Koostumuksen perusteella se saattaa olla peräisin aiemmin tuntemattomasta emoasteroidista.

Tutkimuksen kohteena oli Almahata Sitta -meteoriitti, jonka palasia putosi Sudaniin Nubian aavikolle vuonna 2008.

Kyseessä on hiilikondriittina tunnettu kivimeteoriittityyppi. Näihin meteoriitteihin on tallennettuna geologista aktiivisuutta aurinkokunnan alkuajoilta ja ne auttavat ymmärtämään niiden emokappaleiden historiaa, sanoo Vicky Hamilton Southwest Research -instituutista.

Hamilton kertoo, että jotkin näistä meteoriiteista antavat todisteita altistumisesta vedelle alhaisissa lämpötiloissa ja paineissa. Toiset puolestaan viittaavat korkeisiin lämpötiloihin vedettömissä olosuhteissa.

Todisteet metamorfismista veden läsnäollessa keskitason paineissa ja lämpötiloissa ovat puuttuneet. Nyt Almahata Sitta -meteoriitin sirpaleen analyysi viittaa ensimmäistä kertaa tähän mahdollisuuteen.

Erityisen oleellisia olivat meteoriitista yllätyksenä löytyneet amfibolimineraalien jyväset, joista on aiemmin havaittu vain jäänteitä eräässä toisessa meteoriitissa.

Tutkijoiden mukaan heidän analyysinsa viittaa siihen, että Almahata Sitta -meteoriitti on pirstale aiemmin tuntematonta, suurta emoasteroidia. Kooltaan asteroidi on ollut 650–1 800 kilometrin läpimittainen. Se on ollut siis jopa isompi kuin 950 kilometrin läpimittainen Ceres, joka on aurinkokunnan suurin tunnettu asteroidi.

Aiheesta lisää Southwest Research -instituutti (englanniksi)