Maan lähialueelta on tunnistettu jo yli 30 000 asteroidia

Suurin osa Maan lähialueen asteroideista on löydetty viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa, että kykymme havaita potentiaalisesti vaarallisia asteroideja on nopeasti paranemassa.

Viimeisen vuosikymmenen aikana Maan lähialueen asteroidilöydöt ovat lisääntyneet kohisten. Tällä hetkellä niitä on listattuna 30 039 kappaletta.

Maan lähialueen asteroidit ovat kappaleita, joiden rata tuo ne vähintään 1,3 astronomisen yksikön päähän Auringosta eli kauimmillaan 45 miljoonan kilometrin etäisyydelle planeettamme radasta. Yksi astronominen yksikkö vastaa Auringon ja Maan välimatkaa.

Kartoitusteleskoopit, kuten Arizonassa sijaitseva Catalina Sky Survey, löytävät uusia asteroideja joka viikko. Nämä laitteet havaitsevat suuria alueita taivasta ja etsivät kohteita, jotka liikkuvat muuttumatonta tähtitaustaa vasten.

Löydön jälkeen seurantahavaintoja voidaan tehdä tarkemmin fokusoivilla instrumenteilla, kuten Chilessä olevalla VLT-teleskoopilla.

"Yli puolet Maan lähialueen asteroideista on löydetty viimeisen kuuden vuoden sisään, mikä osoittaa, kuinka hyvin meidän asteroidinäkömme kehittyy", sanoo Richard Moissl ESAsta. "Ja koska uusia teleskooppeja ja havaintomenetelmiä on tekeillä, on vain ajan kysymys, milloin olemme löytäneet ne kaikki".

Tällä hetkellä 1 425 asteroidia on luokiteltu sellaisiksi, että niiden todennäköisyys törmätä maapalloon on nollasta poikkeava. Kuitenkaan mikään näistä ei ole huolenaihe ainakaan sataan vuoteen.