Meteoriitista löytyi merkkejä "hyppivistä" kivistä

Aquas Zarcas -meteoriitti näyttäisi muodostuneen osin kivestä, joka leijaili sen emäasteroidin pinnalla toiseen paikkaan. Ilmiö on aiemmin havaittu asteroidi Bennulla.

Vuonna 2019 Nasan OSIRIS-REx-luotain valokuvasi entuudestaan tuntemattoman tapahtuman: sen kiertämältä Bennu-asteroidilta nousi rauhallisesti kiviä avaruuteen. Simulaatioiden perustella suurin osa näistä laskeutui myöhemmin takaisin.

Nyt tutkijat uskovat nähneensä merkkejä tästä prosessista Costa Ricaan vuonna 2019 pudonneessa Aquas Zarcas -meteoriitissa. Heidän mukaansa todisteena ovat meteoriitista löytyneet, samassa suunnassa kasaan menneet rakeet.

Tutkijoiden hypoteesissa asteroidilla, josta meteoriitti on peräisin, tapahtui aluksi korkeanopeuksinen törmäys. Tämän jälkeen kivet alkoivat hajota pienemmiksi, kun lämpötila vaihteli asteroidin pyöriessä.

Seuraavaksi näitä kiviä nousi asteroidin pinnalta avaruuteen, kuten Bennullakin, ja ne laskeutuivat toiseen paikkaan. Sitten tapahtui uusi törmäys, missä kyseiset irtokivet muuntuivat kiinteäksi kiveksi.

"Se periaatteessa tiivisti kaiken yhteen", sanoo Philipp Heck Field Museumista.

Tutkijat uskovat Aquas Zarcas -meteoriitin olevan näyte tästä uudelleen muodostuneesta kivestä, joka mahdollisesti pakeni samassa törmäyksessä heitteleenä avaruuteen.

Tutkijat ovat olettaneet mineraalien uudelleenjärjestymisen asteroidin pinnalla tapahtuvan pääasiassa isojen törmäysten seurauksena. OSIRIS-RExin Bennu-havainnot ja Aquas Zarcas -meteoriitti kuitenkin osoittavat, että kappaleiden hyppytapahtumat voivat olla jopa tärkeämpiä, sillä niitä tapahtuu paljon useammin.

Aiheesta lisää Field Museum (englanniksi)