Pluton pinnalla ehkä lainehti typpijärviä ja virtasi jokia

Vain 800-900 miljoonaa vuotta sitten Pluton pinnalla on saattanut lainehtia järviä ja virrata jokia. Kääpiöplaneetan jäätävän ilmaston takia ne tosin luultavasti olivat muodostuneet nestemäisestä typestä.

Tutkijat päätyivät tähän yllättävään ja jännittävään tulokseen katseltuaan viime vuonna Pluton ohittaneen New Horizons -luotaimen kuvia.

Eräät kuvista löytyneet muodostelmat näyttävät muinaisilta järviltä ja jokialueilta. Lisäksi tietokonemallit viittaavat siihen, että Pluton ilmaston lämpötila on muuttunut melkoisesti vuosimiljoonien aikana.

"Tällä hetkellä Pluton ilmasto on kahden ääripään välillä", arvioi Richard Binzel MIT-instituutista.

Ilmaston lämpötilan muuttuminen johtuu Pluton kiertoakselin heilumisesta. Lämpimämmän vaiheen aikana typpi on voinut olla nestemäisessä muodossa. Miljoonien vuosien päästä Pluto on ehkä taas niin lämmin, että sen pinnalla on nestettä.

Binzelin kuitenkin varoittaa, että teoria Pluton järvistä ei ole vielä kovin vahva. Käsityksemme muuttuvat sitä mukaa, kun saamme lisää tietoa tästä kääpiöplaneetasta.

"Olemme vasta alkamassa ymmärtää Pluton ilmastoa pitkillä aikajaksoilla", Binzel toteaa.

Uudet tulokset esiteltiin tällä viikolla Lunar and Planetary Science -kokouksessa Teksasissa (aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 4 tai 5/2016).