Pieni kvasikuu saattaa olla palanen varsinaista Kuuta – suunnitteilla näytteenhakulento

Uudet tulokset Kamo`oalewa-asteroista viittaavat, että se voi olla Kuun pinnasta aikoinaan irronnut kappale. Asteroidille kaavaillaan jo näytteenhakulentoa.

Maapallolla tiedetään olevan ainakin viisi niin sanottua kvasikuuta. Nämä kohteet kiertävät Aurinkoa samalla etäisyydellä kuin maapallo, mutta niiden radat ovat tyypillisesti hieman soikeampia.

"Näistä viidestä kappaleesta Kamo`oalewa-nimellä tunnettu kohde on vakaimmalla radalla. Pienen kokonsa – noin 50 metriä – ja vaikean havaintogeometriansa takia kohteesta on tähän mennessä saatu vain rajoitetusti tietoa", toteaa Juan A. Sanchez amerikkalaisesta PSI-tiedeinstituutista.

Kamo`oalewan alkuperä ja syntytapa eivät ole tiedossa. Tutkijat ovat arvelleet, että asteroidi on ehkä joutunut maapallon kaappaamaksi, kun se on tullut liian lähelle planeettaamme.

Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa tähtitieteilijät vertasivat Kamo`oalewan spektriä muihin maapallon lähelle tulevien asteroidien spektreihin. Kvasikuun spektri näytti samankaltaisuutta paljon tutumman kohteen kanssa.

Tulosten perusteella Kamo`oalewalla on hämmästyttävää yhteneväisyyttä Apollo 14 -lennoilla haettujen kuunäytteiden kanssa. Saattaa siis olla, että kyseessä on Kuun pinnalta avaruuteen sinkoutunut kappale.

Näytteenhakulentoa Kamo`oalewalle suunnitellaan parhaillaan. Nykyaikataulun mukaan tutkimusluotaimen laukaisu tapahtuu vuonna 2025.

Aiheesta lisää PSI-tiedeinstituutti (englanniksi)