'Oumuamua antoi itselleen lisävauhtia

Ensimmäisessä tähtienvälisestä avaruudesta saapuneessa kappaleessa on havaittu odottamaton vauhdin muutos. Tutkijoiden mukaan tämän luultavasti aiheutti kohteesta purkautunut kaasu.

"Tarkkuusmittauksemme 'Oumuamuan sijainnista paljastivat, että jokin muu vaikutti sen liikkeeseen, kuin Auringon ja planeettojen painovoimat", toteaa Marco Micheli Euroopan avaruusjärjestöstä.

Tämä muu on todennäköisesti kohteesta purkautuneet kaasusuihkut. Yllättävä 'Oumuamuan nopeuden kasvu tapahtui jo viime vuonna sen ollessa Aurinkoa lähimmässä sijainnissaan.

'Oumuamua oli historiallinen ensimmäinen tähtienvälinen vierailija aurinkokunnassa. Sen erikoiset ominaisuudet, kuten esimerkiksi epäilty 1:10-muotosuhde, kirvoittivat paljon spekulointia ja otsikoita.

Suihkujen tiedetään vaikuttavan pyrstötähtien liikkeeseen ja muutokset 'Oumuamuan rataparametreissä olivat samankaltaisia.

Lisänopeus kuitenkin yllätti tutkijat, sillä vierailijan ulkonäössä ei havaittu mitään komeettaan viittaavaa. 'Oumuamua oli jo ehditty tulkita asteroidiksi.

On mahdollista, että purkautuneen kaasun mukana irtosi vain niukasti pölyä. Tutkija Karen Meech spekuloi, että pölyhiukkaset olisivat voineet kulua pois 'Oumuamuan pinnalta. Tämä olisi tapahtunut sen pitkän matkan aikana tähtienvälisessä avaruudessa.

'Oumuamua on parhaillaan etenemässä takaisin kohti tähtienvälistä avaruutta. Se taivaltaa jo Jupiterin radan ulkopuolella.

Kappale havaittiin 19. lokakuuta viime vuonna ja puolitoista kuukautta aiemmin se oli käynyt aurinkoa lähimmässä sijainnissa hiukan Merkuriuksen radan sisäpuolella.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)