Neptunuksen troijalaisia löydettiin lisää

Kansainvälinen tutkijaryhmä on havainnut viisi uutta Neptunuksen troijalaista asteroidia. Löydön jälkeen näitä kivijärkäleitä tunnetaan yhteensä 18 kappaletta.

Troijalaiset ovat asteroideja, jotka kiertävät Aurinkoa samalla radalla planeetan kanssa. Ne sijaitsevat Auringosta katsoen 60 astetta planeetan edessä ja takana. Nämä ovat Langrangen pisteitä, joissa kappaleet voivat pysytellä paikallaan planeettaan nähden.

Pan-STARRS teleskoopilla löydetyt uudet Neptunuksen troijalaiset ovat läpimitaltaan 100-200 kilometriä. Niistä neljä kiitää planeetan etupuolella niin kutsutussa L4-pisteessä. Tutkijaryhmän analyysin perusteella ne ovat sijainniltaan vakaita ja ovat saattaneet olla siellä aurinkokunnan alkuajoilta lähtien.

Neptunuksen takana L5-pisteessä sijaitseva viides asteroidi sen sijaan tulee simulaatioiden perusteella pysymään aloillaan vain muutamia miljoonia vuosia, tutkimusryhmä kertoo artikkelissaan. Tämä antaa ymmärtää, että murikka ei ole syntysijoillaan, vaan kyse on vierailijasta, jonka jättiläisplaneetta on kaapannut äskettäin.

Fyysikot totesivat myös, että Neptunuksen troijalaisia ei ole lainkaan ratatason 10 ja 18 asteen kallistuskulmien välissä. Tämä viittaisi kahteen erilliseen asterioidien populaatioon. Saadakseen selville, ovatko kivenjärkäleet todella erilaisia näissä populaatioissa, tutkijatiimi yrittää seuraavaksi tehdä havaintoja niiden väreistä.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)