Meteoriitista löytynyt timantinkova mineraali lienee peräisin kääpiöplaneetan törmäyksestä

4,5 miljardia vuotta sitten suuri asteroidi törmäsi kääpiöplaneettaan aurinkokunnassa. Törmäys synnytti lonsdaleiitti-nimistä mineraalia, jota nyt tutkitaan meteoriittinäytteestä.

Lonsdaleiitti on grafiitin korkeapainemuoto, kuten timanttikin. Se on kiderakenteeltaan heksagonaalinen eikä kuutiomainen kuten timantti ja vähintään samaa kovuusluokkaa. Aiemmin sitä on löytynyt maanpäällisistä törmäyskraattereista.

"Nämä ovat suurimmat lonsdaleiitti-kiteet, joita on tähän mennessä löydetty. Ne ovat kooltaan aina mikrometriin asti eli paljon ihmishiuksen paksuutta pienempiä", sanoo Dougal McCulloch RMIT-yliopistosta meteoriitista löytyneistä mineraaleista.

Tutkijat arvioivat, että mineraalit synnyttänyt prosessi on tapahtunut muinaisen kääpiöplaneetan vaippakerroksessa pian suuren törmäyksen jälkeen. Sittemmin tämä kääpiöplaneetta on tuhoutunut aurinkokunnan alkuaikojen törmäyksissä ja palasia siitä on päätynyt lopulta maapallolle.

"Luonto antanut meille prosessin, jota voimme yrittää matkia teollisuudessa. Uskomme, että lonsdaleiittia voitaisiin käyttää tekemään pieniä ultrakovia koneenosia", selittää tutkimusta johtanut Andy Tomkins RMIT-yliopistosta.

Tutkimuksessa hyödynnettiin elektronimikroskopiaa, jolla kartoitettiin lonsdaleiitin, timantin ja grafiitin suhteellisia jakaumia ureiliitti-meteoriitin näytteestä.

Aiheesta lisää RMIT University (englanniksi)