Maapallon taivaalla on saattanut aikoinaan loistaa kaksi tähteä

Uuden teorian mukaan aurinkokunnassa oli alkujaan kaksi tähteä. Hätkähdyttävä väite perustuu kaukaisen Oortin pilven kokoon.

Auringolla on aikoinaan ollut samankokoinen kumppanitähti. Joukko tutkijoita päätyi tähän johtopäätökseen tarkasteltuaan aurinkokuntamme ulkolaidalla sijaitsevan Oortin pilven kappaleita.

Nykykäsityksen mukaan niin sanottu Oortin pilvi on muodostunut, kun planeetat ovat heittäneet aurinkokunnan sisemmissä osissa olleita kappaleita kaukaisemmille radoille.

Koska samanlainen mekanismi toimii kaikissa tähtijärjestelmissä, osa Oortin pilven kappaleista on luultavasti muista planeettakunnista ulos sysättyjä ja myöhemmin aurinkokunnan kaappaamia komeettoja.

Nykyteorioilla on vaikeuksia selittää, miten Oortin pilvi on pystynyt kasvamaan riittävän massiiviseksi. Jos aurinkokunnassamme on ollut kaksi tähteä yhden sijaan, ne ovat pystyneet kasvattamaan Oortin pilven kokoa kaappaamalla enemmän muiden tähtijärjestelmien tuottamia kappaleita.

"Kaksoistähden kaappausmalli tarjoaa merkittävän parannuksen, joka on jälkikäteen tarkasteltuna itsestäänselvyys: useimmat auringonkaltaiset tähdet syntyvät kaksin kumppanin kanssa", sanoo Amir Siraj Harvardin yliopistosta.

"Jos Oortin pilvi on muodostunut, kuten on havaittu, se viittaisi, että Auringolla todellakin oli samankokoinen kumppani, joka joutui kadoksiin ennen kuin Aurinko lähti synnyintähtijoukostaan", toteaa puolestaa Avi Loeb Harvardin yliopistosta.

Kaksoistähdet olisivat voineet joutua erilleen esimerkiksi muiden tähtien lähiohitusten seurauksena.

Aiheesta lisää Harvard (englanniksi)