Luotain löysi Bennu-asteroidilta Auringon lämmön murtamia kiviä

Asteroidia kiertävän OSIRIS-REx-luotaimen kuvista on paljastunut lohkareita, joissa on halkeamia. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ilmakehättömällä taivaankappaleella tunnistetaan lämpörapautumista.

OSIRIS-REx -aluksen kamerat paljastivat Bennu-asteroidilla kahdentyyppistä lämpörapautumista.

Yhdessä 1–10 senttimetrin paksuiset kerrokset ovat hilseilleet pois lohkareen pinnasta. Toisessa nähdään lohkareiden läpi kulkevia halkeamia.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun tämä prosessi on varmuudella havaittu kappaleella, jolla ei ole ilmakehää", sanoo Jamie Molaro Planetary Science -instituutista.

Halkeilu johtuu lämpötilan vaihtelusta. Auringon lämmittäessä kiviä päivällä ne laajenevat ja yöllä puolestaan kutistuvat. Tämä aiheuttaa jännitteitä, minkä seurauksena syntyy ajan mittaan yhä isommiksi kasvavia halkeamia.

Bennulla lämpötilaerot ovat melkoisia, sillä päivällä pinta voi lämmetä +127 celsiusasteeseen ja yöllä jäähtyä −73 asteeseen. Vaikka tutkijat ovat ajatelleet, että lämpörapautuminen voi olla tärkeä tekijä asteroideilla, tätä aiemmin ei ole ollut riittävän tarkkoja kuvia sen todistamiseksi.

Lisätutkimukset voivat paljastaa, kuinka nopeasti lämpörapautuminen kuluttaa asteroidin pintaa ja miten se skaalautuu muihin rapautumisprosesseihin.

"Meillä ei ole hyviä raja-arvoja hajoamisnopeudelle lämpörapautumisessa, mutta nyt me voimme saada ne, koska voimme ensimmäistä kertaa havaita sitä paikan päällä", sanoo Jason Dworkin Nasasta.