Suuri pala Kuuta saattoi päätyä Marsin luokse

Tuore analyysi on paljastanut yhtäläisyyksiä Marsin lähellä olevan asteroidin ja meidän Kuumme välillä. Muinainen törmäys on saattanut sysätä osan kiertolaistamme naapuriin.

Punaisella planeetalla on kiertolaisenaan kaksi kuuta, jotka ovat luultavasti kaapattuja asteroideja. Näiden lisäksi Mars on sitonut painovoimallaan useita muitakin pieniä kappaleita.

Nämä troijalaisiksi asteroideiksi kutsutut kohteet eivät varsinaisesti kierrä Marsia, vaan kulkevat samalla kiertoradalla naapurimme kanssa joko hieman sen edellä tai jäljessä. Eniten tällaisia seuralaisasteroideja on Jupiterilla, mutta niitä löytyy myös muilta planeetoilta.

Useimmat Marsin troijalaisista muistuttavat koostumukseltaan planeetan pintaa, joten ne ovat todennäköisesti lentäneet avaruuteen asteroiditörmäysten myötä.

Nyt tähtitieteilijät ovat analysoineet tarkemmin yhtä erilaiselta näyttävää troijalaista ja päätyneet yllättävään tulokseen: Marsin sijaan kohteen spektri on hämmästyttävän samanlainen Kuun kanssa.

Tutkijat laskivat, että kilometrin kokoisen kappaleen irrottaminen Kuusta ja sen saaminen Marsin luokse olisi mahdollista jos kiertolaiseemme olisi muinoin törmännyt 125-kilometrinen asteroidi. Tapahtuma olisi tuottanut noin 1 000 kilometrisen kraatterin Kuun pinnalle.

"Tämä on huomattavasti pienempi kuin [asteroiditörmäyksessä syntynyt] Kuun suurin allas, joten siksi esitetty skenaario on vähintäänkin mahdollinen", hiljattain julkaistussa tutkimusartikkelissa todetaan.

Tällä hetkellä todisteet eivät kuitenkaan ole riittäviä osoittamaan vedenpitävästi, että kappale tosiaan olisi alkujaan peräisin Kuusta.