Historiallista - nyt löytyi aurinkokunnan ulkopuolelta tulleiden asteroidien populaatio

Tähtitieteilijät ovat tunnistaneet 19 aurinkokunnan ulkopuolelta tullutta asteroidia. Kohteiden uskotaan saapuneen miljardeja vuosia sitten ja jääneen kiertämään Aurinkoa.

Ensimmäinen aurinkokunnassa vieraillut tähtienvälinen kohde oli vuonna 2017 uutisotsikoihin noussut ‘Oumuamua.

Kyseinen pienkappale oli läpikulkumatkalla eikä jäänyt pysyvämmäksi osaksi omaa planeettakuntaamme.

Vuonna 2018 tiedemaailma yllättyi Ka‘epaoka‘awela asteroidista. Ranskalainen tutkimusryhmä osoitti sen olevan ensimmäinen aurinkokuntaan kuuluva kohde, joka on syntynyt vieraan tähden luona.

Nyt tähtitieteilijät ovat osoittaneet, ettei Ka‘epaoka‘awela ole lajissaan ainoa.

Royal Astronomical Societyn julkaisussa tutkijat kertovat 19 uudesta asteroidista, jotka ovat saapuneet aurinkokuntaan tähtienvälisestä avaruudesta. Ne kaikki sijaitsevat Jupiterin ja Neptunuksen ratojen välissä.

Numeeristen simulaatioiden avulla tutkimusryhmä pystyi mallintamaan näiden pikkuplaneettojen ratoja kauas menneisyyteen.

Kävi ilmi, etteivät ne voineet olla osa aurinkokuntaamme sen syntyaikoina 4,5 miljardia vuotta sitten. Tulosten mukaan kyseiset 19 asteroidia ovat peräisin muilta tähdiltä, jotka olivat muinoin paljon lähempänä meitä.

"Tähtien läheinen sijainti tarkoitti, että ne tunsivat toistensa painovoiman paljon vahvemmin noina varhaisina aikoina kuin nykyään", kertoo Fathi Namouni Ranskan CNRS-tutkimuskeskuksesta.

"Tämä mahdollisti sen, että asteroideja kiskottiin tähtijärjestelmästä toiseen."

Aiheesta lisää CNRS (englanniksi)