Avi Loeb uutuuskirjassaan: Aurinkokunnan läpi saattoi kulkea vieraan sivilisaation alus

Harvardin tähtitieteilijä arvelee, että vuonna 2017 aurinkokunnan läpi on voinut sujahtaa vieraan sivilisaation rakennelma. Enemmistö tiedeyhteisöstä ei jaa tätä näkemystä.

Avi Loebia on kutsuttu "tähtitieteen supertähdeksi". Toisaalta hän on tunnettu räväköistä tulkinnoistaan. Hiljattain häneltä ilmestyi uusi kirja nimeltä Extraterrestrial: The First Sign of Intelligent Life Beyond Earth.

Kirjassaan Loeb väittää, että olemme jo saattaneet havaita todisteen vieraasta sivilisaatiosta. Näin olisi käynyt, kun erikoinen kohde nimeltä ’Oumuamua käväisi aurinkokunnan sisäosissa vuonna 2017.

Loebin tulkintaa tukevat kohteen erikoinen muoto ja sen saama outo kiihtyvyys, jotka tosin molemmat ovat selitettävissä myös muilla tavoilla.

"Nämä 'Oumuamuan erityisiä ominaisuuksia selittävät ideat sisältävät aina jotain, mitä emme ole koskaan ennen nähneet. Jos se on suunta, jonka otamme, miksi emme pohtisi keinotekoista alkuperää?" Loeb haastaa.

Hänen mielestään erityisen poikkeuksellinen oli myös kohteen alkuperäinen nopeus. Lähitähtiin verrattuna kappale oli lähes paikallaan. 'Oumuamuan kannalta katsoen aurinkokuntamme siis lensi sen ohitse eikä toisin päin.

"Ehkä 'Oumuamua oli kuin poiju, joka lepäsi universumin lakeuksilla", Loeb maalailee.

Suurin osa tähtitieteilijöistä on 'Oumuamuan suhteen eri linjoilla. Silti Avi Loebin ansiot tähtitieteen alalla ovat sellaiset, ettei hänen näkemyksiään voi ohittaa olkapäiden kohautuksella.

"Voimme todeta sarkastisen humoristisesti, että on olemassa kahdenlaisia tähtitieteilijöitä. Niitä, jotka eivät usko aurinkokunnassa näkyvän merkkejä vieraista teknisistä sivilisaatioista, ja Avi Loeb", Helsingin yliopistolla työskentelevä Mikko Tuomi kirjoittaa blogissaan.

Tuomen mukaan Loebin esittämä hypoteesi tulisi silti ottaa vakavasti – varsinkin koska se on tieteellisesti perusteltu ja koska kyseessä on suuri kysymys siitä, olemmeko yksin.

"Ehkäpä spekulatiiviset arviot teknisten sivilisaatioiden määrästä galaksissamme ovatkin oikeita, eivätkä vain arvailua. Ehkäpä vastaus kysymykseen 'missä kaikki ovat' on nähtävillä silmiemme edessä ja ’Oumuamua on siitä esimerkkinä."

Tästä huolimatta Tuomi uskoo, että ’Oumuamua on mitä todennäköisimmin luonnollisella tavalla syntynyt avaruuden kappale, jonka kaltaisia galaksimme on pullollaan.

"’Oumuamuan ominaisuuksissa ja liikkeessä ei luultavasti ole mitään erityistä tai mitään, mikä vaatisi selityksekseen muuta kuin fysiikan armottomat lait ja hiukan aikaa."

Aiheesta lisää Mikko Tuomen blogi