Aurinkokuntaan saapui vierailija tähtienvälisestä avaruudesta

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa havainneet komeetan tai asteroidin, joka on todennäköisesti tullut aurinkokunnan ulkopuolelta. Jo poistumassa olevaan kohteeseen suunnataan kaukoputkia eri puolilla maailmaa.

Koodinimellä A/2017 U1 ristityn kohteen rata ja suuri nopeus viittaavat vahvasti siihen, että kyseessä on jotain ainutlaatuista.

Vain alle 400 metrin läpimittaisen asteroidin tai komeetan huomasi 19. lokakuuta Havaijin yliopiston tähtitieteellisen instituutin tutkija Rob Weryk.

"Sen liikettä ei voi selittää käyttämällä normaaleja aurinkokunan asteroidi- ja komeettaratoja", arvioi Weryk. "Tämä kohde tuli aurinkokuntamme ulkopuolelta".

Tutkijat ovat odottaneet planeettakuntamme ulkopuolisen vierailijan saapumista jo vuosikymmeniä, sillä planeettojen muodostuksessa uskotaan sinkoutuvan paljon materiaalia tähtienväliseen avaruuteen.

"Pitkään on teoretisoitu, että tällaisia kohteita on olemassa — asteroideja tai komeettoja, jotka liikkuvat ajoittain läpi aurinkokuntamme — mutta tämä on ensimmäinen havaittu", sanoo Paul Chodas Nasasta.

Ratalaskut osoittavat kappaleen saapuneen Lyyran tähdistön suunnasta. Syyskuun puolivälin tienoilla kohde oli lähimmillään Aurinkoa. Se koukkasi hiukan Merkuriuksen radan sisäpuolelta.

Maapallon kohde ohitti lokakuun puolivälissä 24 miljoonan kilometrin etäisyydeltä, mikä vastaa 60 kertaa Maan ja Kuun välimatkaa.

Nyt A/2017 U1 on matkalla ulos aurinkokunnasta edeten 44 kilometrin sekuntinopeudella kohti Pegasuksen tähdistöä.

Kun kappaleesta parhaillaan kerättävää aineistoa päästään käsittelemään, tutkijat toivovat saavansa lisää tietoa sen alkuperästä ja koostumuksesta.

"Tähän mennessä kaikki viittaa siihen, että todennäköisesti kyse on tähtienvälisestä kohteesta, mutta lisädata auttaisi vahvistamaan tämän", sanoo Chodas.

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä no 8/2017 tai 1/2018