Vesta-asteroidin sisuksista paljastui 220-kilometrinen rautaydin

Nasan Dawn-luotaimen mittaukset ovat tuottaneet yllättäviä tuloksia Vesta-asteroidista. Luotaimen havainnoista selvisi Vestan etelänapa-aluetta hallitsevan Rheasilvia-kraatterin ikä sekä yksityiskohtia asteroidin sisäisestä rakenteesta.

Tulokset julkaistiin tämän viikon Science-tiedelehdessä.

Dawnin rataan perustuvien painovoimamittausten avulla rautaytimen halkaisijaksi saatiin luodattua 220 kilometriä. Ydin jäähtyi kiinteäksi noin 100 miljoonaa vuotta Vestan muodostumisen jälkeen. Mahdollisen tulivuoritoiminnan merkit tuhoutuivat myöhemmissä törmäyksissä.

"Rheasilvia-kraatterin vain miljardin vuoden ikä on odotettua vähemmän", kommentoi Simone Marchi Nasan NLSI-instituutista. "Tulos lisää ymmärtämystämme Vestasta ja asteroidivyöhykkeen sisäosasta yleisesti. Olemme vasta alkaneet tutkia Vestan salaisuuksia. Olen varma, että lisää yllätyksiä tulee pian."

Keskihalkaisijaltaan 530 kilometrin kokoinen Vesta on toiseksi suurin asteroidivyöhykkeen kappale. 505 kilometriä leveän Rheasilvia-kraatterin synnyttäneen törmäyksen arvioidaan irrottaneen sadasosan Vestan massasta. Maapallon pinnalta löydetyistä meteoriiteista noin kuusi prosenttia on peräisin tästä törmäyksestä.

Nasan renderoimat videot lennosta Vesta-asteroidin lähellä sekä Vestan muodosta ja painovoimakentästä.

Aiheesta lisää ASU, SWRI ja Nasa (englanniksi)