Venuksesta löytyi aktiivinen tulivuori

Valokuvista paljastui tulivuoren aukko, joka kasvoi kahdeksan kuukauden aikana. Tulos vahvistaa pitkäaikaisen epäilyn, että Venus on edelleen geologisesti aktiivinen planeetta.

Venuksesta on löytynyt todennäköisesti aktiivista tulivuoritoimintaa. Nyt julkaistu tutkimus on selkein tähän mennessä saatu todiste naapurimme nykypäiviin asti jatkuvasta geologisesta aktiivisuudesta.

Havainto tehtiin Magellan-luotaimen 1990-luvulla ottamista kuvista. Niistä paljastui tulivuoren aukko, joka muutti muotoaan ja kasvoi merkittävästi kahdeksan kuukauden aikana.

Helmikuussa 1991 otetuissa valokuvissa näkyi kahden neliökilometrin suuruinen tulivuoren aukko. Saman vuoden lokakuussa aukko oli noin neljän neliökilometrin laajuinen.

Tutkijat tekivät tietokonemalleja erilaisista geologisia tapahtumista, kuten maanvyörymistä ja muista sortumista. Mallien perusteella vain purkaus näyttää voineen olla muutoksen takana.

"Teimme löydön todennäköisimmästä paikasta, jossa pitäisi olla tuoretta vulkanismia", kertoo Robert Herrick Fairbanksin yliopistosta Alaskasta.

Nyt kyse on siis vain yhdestä paikasta, jossa havaittiin geologista aktiivisuutta.

"Useimmat tutkijat kuitenkin sanoisivat, että purkauksen nappaaminen kahdeksan kuukauden aikaikkunassa on melko hyvä todiste siitä, että muitakin tapahtuu", Herrick huomauttaa.

Aiheesta lisää Science.org (englanniksi)