Tutkijat määrittivät aurinkokuntamme keskipisteen

Painovoiman keskipiste aurinkokunnassamme – tutkijoiden sanoin absoluuttisen tyyneyden tyyssija – tunnetaan nyt ennätyksellisellä sadan metrin tarkkuudella.

Vaikka planeetat, kuut ja muut pienemmät kappaleet kiertävät Aurinkoa, ne samalla saavat kotitähtemmekin liikkumaan rahtusen. Aurinko ei näin ollen paistattele tarkalleen aurinkokunnan keskellä.

Aurinkokuntamme keskipistettä kutsutaan nimellä barysentri. Tässä pisteessä kaikkien järjestelmän kappaleiden painovoimavaikutukset ovat tasapainossa.

Tyypillisesti barysentri osuu lähelle Auringon pintaa. Välillä se on Auringon sisäpuolella ja välillä ulkopuolella.

Tähtitieteilijät päätyivät määrittämään barysentrin ennätyksellisellä sadan metrin tarkkuudella huomattuaan erikoisen virheen gravitaatioaaltoja etsivän NANOGrav-hankkeen pulsarihavainnoissa. Pulsarit ovat erittäin nopeasti pyöriviä tähdenjäänteitä.

”Barysentrin paikka on olennainen, kun ajoitamme Maassa havaitun radiopulssin tarkan lähtöhetken pulsarista. Meille tärkeä askel on laskea valon matka-aika Maan ja barysentrin välillä”, selittää Stephen Taylor Vanderbiltin yliopistosta.

”Emme olleet tajunneet, että mittauksemme pulsareista olivat tulleet niin tarkoiksi ja yltäkylläisiksi ja siten herkiksi pienenpienillekin häiriöille, että vain kymmenien metrien heilahtelu barysentrissä riittäisi johtamaan meidät harhaan”, kertoo puolestaan Maura McLaughlin, yksi NANOGravin vetäjistä.

NANOGrav-projektin tähtäimessä on havaita galaksin muodon väreilyitä, joita arvellaan kulkevan jatkuvasti Linnunradan läpi. Tällaisia painovoima-aaltosignaaleja oletetaan syntyvän kaukaisten galaksien keskinäisten törmäysten seurauksena.

”Nyt kun olemme päässeet selville barysentrin vaikutuksesta, uskomme olevamme oikealla tiellä löytääksemme gravitaatioaaltoja lähivuosina”, summaa Taylor.

Aiheesta lisää uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä 6/2020