Törmäys Kuuhun nostatti kaksi erilaista pölypilveä – nyt tutkijat löysivät selityksen

Neljä vuotta sitten Kuuhun iskeytyi verraten suuri meteoriitti. Se sai aikaan kaksi pölypilveä, joiden syntytapaa selvitettiin uudessa tutkimuksessa.

Meteoriittien törmäykset Kuuhun nostattavat hienojakoista pölyä ylös kiertolaisemme pinnalta.

Vuonna 2015 sveitsiläisessä observatoriossa havaittiin välähdys Kuun pinnalla merkkinä meteoriitin törmäyksestä. Varsin kookas ja nopeudeltaan suuri kappale sai aikaan kaksi pilveä, joiden koostumus ei ollut tiedossa.

Nyt venäläiset tutkijat ovat selvittäneet näiden pilvien syntyä. Meteoriitin törmäyksen aiheuttama sokkiaalto on tutkimuksen perusteella nostattanut sekä hienojakoista, regoliitiksi kutsuttua kuunpinnan ainetta että sulaneen aineen pisaroita.

Ainekset vuorovaikuttivat Auringon säteilyn ja aurinkotuulen elektronien kanssa, minkä seurauksen ne muuttuivat sähköisesti varautuneiksi. Näin syntyi kaksi erilaista plasmapilveä, joista toinen koostui regoliitista ja toinen sulaneesta aineksesta.

Poikkeavien ominaisuuksiensa ansiosta pilvet voitiin erottaa toisistaan. Laskelmien mukaan jähmettyneiden pisaroiden pilvi laajenee merkittävästi nopeammin kuin regoliittipilvi, mikä täsmää myös havaintojen kanssa.

Aiheesta lisää HSE (englanniksi)