Tällainen on aurinkokunnan mahdollinen yhdeksäs planeetta

Bernin yliopiston tutkijat ovat mallintaneet aurinkokunnan laidoilla mahdollisesti kiertävän yhdeksännen planeetan olosuhteita. Tulokset julkaistiin uusimmassa Astronomy & Astrophysics -lehdessä.

Tutkimuksen tehnyt ryhmä on erikoistunut planeettojen evoluution mallintamiseen. Normaalisti ryhmä mallintaa muissa aurinkokunnissa olevia kohteita.

"Minulle Planeetta yhdeksän -kandidaatti on lähikohde, vaikka se on noin 700 kertaa kauempana maapallolta kuin Aurinko", toteaa Esther Linder Bernin yliopistosta.

Mallinnuksen perusteella Planeetta yhdeksän halkaisija on 3,7-kertainen maapallon halkaisijaan nähden ja sen lämpötila on –226 celsiusastetta eli 47 kelviniä. Luvut ovat vain karkeita arvioita, sillä koko planeetan olemassaolo on vasta teoreettinen mahdollisuus, jolla on tietty todennäköisyys.

Yksi kiinnostava yksityiskohta on, että planeetan lämpö tulee suurelta osin sen hiljalleen jäähtyvästä ytimestä. Linder arvioi sisältä tulevan energian olevan tuhatkertainen siihen energiaan nähden, mitä planeetta saa auringonvalosta.

Oletus yhdeksännen planeetan olemassaolosta perustuu aurinkokunnan ulkolaidalta löydettyjen kappaleiden erikoisiin ratoihin. Tutkijoiden mukaan havaittuja ratoja ei voi syntyä sattumalta, joten jonkin muun kappaleen on täytynyt vaikuttaa niihin.

Aiheesta lisää Bernin yliopisto (englanniksi)