Luotain paljasti lisää voimakkaita tutkasignaaleja Marsin pinnan alta

Mars Express -luotaimen radiotutkan heijastuksia on käyty läpi entistä kattavammin. Tutkijat löysivät signaaleja, jotka eräiden tulkintojen mukaan voivat merkitä pinnanalaisia nestemäisen veden taskuja.

Tutkimuksen tekijät, Nasan Jeffrey Plaut ja Aditya Khuller syynäsivät luotaimen mittauksia 15 vuoden ajalta. Tarkastelussa oli koko punaisen planeetan etelänapa-alue.

He löysivät tusinoittain poikkeuksellisen voimakkaita pinnan alta palaavia heijastuksia. Samanlaisia signaaleja on vähäisemmässä määrin löydetty aiemmissa tutkimuksissa vuodesta 2018 alkaen.

Koska normaalisti heijastus pinnan alta on heikko, viittaavat voimakkaat pinnanalaiset heijastukset eräiden tutkijoiden mukaan nestemäiseen veteen, joka heijastaa vahvasti radioaaltoja.

Marsin etelänapa-alueella pitäisi kuitenkin olla liian kylmää nestemäisille järville. Niiden tulisi olla jäässä, vaikka niissä olisi jäätymispistettä alentavia suoloja.

Khullerin mukaan vuonna 2019 tehdyssä tutkimuksessa oli todettu, että järvien sulana pitämiseksi tarvittaisiin tuplasti nykyistä enemmän geotermistä lämpöä.

"Yksi mahdollisuus saada tämä määrä lämpöä on vulkanismi, mutta me emme ole nähneet mitään vahvaa merkkiä viimeaikaisesta vulkanismista Marsin etelänavalla", sanoo Khuller.

Toistaiseksi tutkasignaalien selitystä voidaan pitää ratkaisemattomana.

Niiden suuri määrä ja kylmän pinnan läheisyys antavat ymmärtää, että kyse on jostain muusta kuin pinnanalaisista järvistä.