Auringossa näkyvät tummat "sormet" saivat uuden selityksen

Magneettikentän vuorovaikutusten on ajateltu vetävän ainetta hitaasti alaspäin kohti Auringon pintaa. Nyt ilmiön taustalta on löytynyt aivan toinen mekanismi.

Vallitsevan käsityksen mukaan sormia muistuttavat muodostumat ovat seurausta Auringon magneettikentän uudelleenjärjestymisestä. Kenttä katkeaa kuin venytetty kuminauha, mikä aiheuttaa sormimaisen alasvirtauksen roihupurkauksen jälkeen.

Havaittu virtausnopeus on kuitenkin tämän teorian kannalta ongelmallisen hidas.

"Se on ristiriita, joka vaatii jotain muuta selitystä", sanoo Bin Chen New Jerseyn teknologisesta instituutista.

Tutkiakseen asiaa tiimi analysoi joka 12. sekunti Aurinkoa kuvaavan Nasan SDO -luotaimen otoksia. Kun tutkijat vertasivat tekemiään 3D-simulaatioita havaintoihin, magneettikentän uudelleenjärjestyminen ei voinut selittää ilmiötä.

Sen sijaan virtaukset syntyvät itsestään Auringon turbulentissa ympäristössä kahden erilaisen tiheyden omaavan aineen vuorovaikuttaessa. Fyysikoiden mukaan kyse on käytännössä samasta asiasta kuin jos vettä ja öljyä sekoitetaan: ne lopulta erottautuvat toisistaan.

"Nuo tummat, sormenkaltaiset tyhjät alueet ovat itse asiassa merkki plasman puuttumisesta", sanoo Cathy Reeves Harvard-Smithsonianista. "Tiheys on siellä paljon alhaisempi kuin ympäröivässä plasmassa".

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonian (englanniksi)