Auringosta havaittiin korkeaenergisintä valoa

Keskustähdestämme on havaittu kaikkein energisimpiä fotoneja tähän mennessä. Niden 10 teravoltin on arvioitu edustavan Auringon valon korkeinta mahdollista energiahuippua.

Toisin kuin näkyvä valo, HAWC-observatorion havaitsemat gammasäteet eivät synny suoraan Auringossa, vaan niitä muodostuu kosmisten säteiden törmätessä Auringon protoneihin.

1990-luvulla ajateltiin, että tällaisten säteiden saapuminen Maahan olisi harvinainen tapahtuma. Fermi-avaruusteleskooppi kuitenkin osoitti sittemmin, että niitä tulee seitsemän kertaa odotettua enemmän ja että ne voivat olla myös hyvin energeettisiä.

Fermin nappaamien gammasäteiden energiat saavuttivat katon 200 miljardissa elektronivoltissa, mutta kyse saattoi olla laitteen tekniikan asettamasta rajasta.

Koska HAWC pystyy tunnistamaan tätä korkeaenergisempiä gammasäteitä, Ohion valtionyliopiston tutkijat rohkaisivat observatoriota katsomaan asiaa.

"He tuuppasivat meitä ja sanoivat, etteivät he näe rajaa (havaintokyvyllemme). Te saattaisitte nähdä jotain", Mehr Un Nisa Michiganin osavaltion yliopistosta kertoo.

Nyt tämä on kantanut hedelmää tutkimuksessa, jossa lähes 100 kirjoittajan voimin esitellään HAWCin tuloksia.

Ilmeni, että Auringosta tulevien gammasäteiden energiat todellakin jatkuvat yli Fermin näkemän rajan. Ne ulottuvat lähes 10 teraelektronivolttiin, eli 10 triljoonaan elektronivolttiin ja tämä vaikuttaisi olevan Auringon fotonien energioiden todellinen maksimi.

Seuraavaksi fyysikoiden on selvitettävä, kuinka näin korkeat energiat ovat mahdollisia ja mikä on Auringon magneettikentän rooli.

Aiheesta lisää Michiganin osavaltion yliopisto (englanniksi)