Solar Orbiter kuvasi Auringon koronassa magneettikentän käännöksen

Aurinkoluotain onnistui keväällä taltioimaan mutkan keskustähtemme koronassa. Kyseessä on tärkeä havainto aurinkotuulessa tapahtuneesta magneettikentän takaisinkäännöksestä.

Solar Orbiterin Metis-instrumentti otti valokuvia auringon koronasta 25. maaliskuuta. Tuolloin Euroopan avaruusjärjestön alus kävi ennätyksellisen lähellä Aurinkoa sukeltaen ensimmäistä kertaa Merkuriuksen radan sisäpuolelle.

Korona koostuu Auringosta poispäin virtaavista varautuneista hiukkasista. Sen tiheysvaihtelut ovat samalla hyvä visualisaatio koronan magneettikentän rakenteesta.

Metis-instrumentin kuvien anayysissa tutkijat huomasivat kuinka koronaan muotoutui lyhytaikainen S-kuvio. Vertailu mallinnukseen vahvisti epäilyn, että kysessä oli koronassa tapahtunut magneettikentän takaisinkäännös – ensimmäinen jonka Solar Orbiter on saanut kuvattua.

Magneettisten takaisinkäännösten uskotaan näyttelevän merkittävää osaa mekanismissa, joka kiihdyttää aurinkotuulen poispäin Auringosta.

Luotaimen tekemä havainto on tärkeä, sillä se tulee auttamaan magneettisten takaisinkäännösten hyvin kiistanalaisen alkuperän tutkimisessa, sanoo Luca Sorriso-Valvo Sveitsiläisestä ISTP-instituutista. "Toivomme pystyvämme pian havaitsemaan muita samanlaisia rakenteita niiden luonteen paljastamiseksi".

Aiheesta lisää IRF (englanniksi)