Saturnuksen renkaat osoittautuivat ikivanhoiksi

Jättiläisplaneetta Saturnuksen rengasjärjestelmä on joidenkin tutkijoiden mukaan hyvin vanha, joidenkin mielestä taas suhteellisen nuori, iältään vain joitakin satoja miljoonia vuosia. Tuoreen tutkimustuloksen mukaan renkaat ovat lähes yhtä iäkkäät kuin planeetta itse.

Sascha Kempfin johtama Coloradon yliopiston tutkijaryhmä laski renkaiden iän Saturnuksen lähistöllä esiintyvien pölyhiukkasten perusteella. Planeettaa kiertävän Cassini-luotaimen Cosmic Dust Analyzer -instrumentilla tehtyjen mittausten mukaan renkaiden tienoilla liikkuu hämmästyttävän vähän pölyä.

Saturnuksen ympäristössä neliösenttimetrin kokoisen alueen läpi kulkee pölyä vain 0,1 gramman miljardisosan miljardisosaa sekunnissa. Pölyn mitättömästä määrästä ja sen liikkeistä tutkijat saivat arvioitua renkaiden iäksi noin 4,4 miljardia vuotta. Renkaat olisivat siten syntyneet pian Saturnuksen muotoutumisen jälkeen.

Renkaiden iän lisäksi tutkijaryhmä pystyi määrittämään hiukkasten pääasialliseksi alkuperäksi Kuiperin vyöhykkeen, joka sijaitsee Neptunuksen radan ulkopuolella. Pieni osa on peräisin etäisemmästä Oortin pilvestä ja vielä pienempi osa tähtienvälisestä avaruudesta.

Tulokset julkistettiin joulukuussa American Geophysical Unionin vuosikokouksessa.