Planeetta yhdeksän ei luultavasti saapunut ulkoavaruudesta

Kaukana aurinkokuntamme ulkolaidalla saattaa piillä tuntematon massiivinen planeetta. Jos taivaankappale on todellinen, se on todennäköisesti syntynyt omassa aurinkokunnassamme.

Yhdeksännen planeetan olemassaoloon viittaavat muutamien kaukaisten asteroidien poikkeukselliset radat. Planeetta sijaitsee niiden perusteella kaukana Pluton radan ulkopuolella ja on noin 10 Maan massainen.

Richard Parker Sheffieldin yliopistosta ajoi kollegoineen tietokonesimulaatioita tähtijoukoista selvittääkseen, onko planeetta yhdeksän syntynyt aurinkokunnassamme vai kaapattu sen ulkopuolelta. Vaikka Auringon lähettyvillä on nykyään vähän tähtiä, menneisyydessä muita planeettakuntia on löytynyt lähempää. Tähtien synty tyypillisesti tapahtuu ruuhkaisissa oloissa.

Simulaatioissa planeettakaappauksen kannalta optimaalisilla parametreilla alle 6% tähdistä sai planeetan, kun jokaista tähteä kohti oli yksi tähtienvälisessä avaruudessa vapaasti vaeltava planeetta.

Kun parametreja hienosäädettiin vastaamaan Auringon synty-ympäristöä, vain kolme kymmenestätuhannesta tähdestä sai planeetan, jonka rata vastasi oletettua planeetta yhdeksän rataa.

"Vaikka Aurinko olisi syntynyt hyvin dynaamisessa ympäristössä yhdessä näistä tiheään kansoitetuista joukoista, on epätodennäköistä, että se kaappaisi ylimääräisen planeetan", sanoo Parker.

Tutkimuksen perusteella onkin todennäköisempää, että planeetta yhdeksän muodostui aurinkokunnassamme.

"Se on saattanut syntyä sisempänä, ehkä Uranuksen ja Neptunuksen ympäristössä ja sitten tullut potkaistuksi ulos, mutta ei kokonaan häädetyksi", sanoo Matthew Payne Harvardin yliopistosta.

Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)