Nasa selvitti Venuksen tulivuoritoiminnan historiaa

Venuksen pinnalla erottuvat merkit kymmeniä tai satoja tuhansia vuosia kestäneistä tulivuoritoiminnan jaksoista. Tutkimus selvitti Venuksen vulkaanista historiaa peilaamalla sitä Maahan.

"Ymmärtämällä Maan ja Venuksen tuliperäisten alueiden jättämiä jälkiä pystymme päättelemään, ovatko ne aiheuttaneet Venuksen nykytilan", toteaa Michael J. Way Nasan Goddardin avaruuslentokeskuksesta.

Jähmettyneen vulkaanisen kiven alueet peittävät nykyään yli 80 prosenttia Venuksen pinnasta.

Yksittäinen aktiivisen tulivuoritoiminnan jakso on voinut tuoda pinnalle jopa puoli miljoonaa kuutiokilometriä vulkaanista kiviainesta. Se riittäisi Suomen kokoisen alueen päällystämiseen puolentoista kilometrin paksuudelta.

"Emme vielä tiedä, miten usein tulivuoritoiminnan jaksot (Venuksessa) toistuivat, mutta uskomme pystyvämme arvioimaan sitä tutkimalla maapallon historiaa", Way selittää.

Tutkijat pitävät todennäköisenä, että Venuksen aktiivisten kausien välillä aikaa kului keskimäärin vain 0,1-1 miljoonaa vuotta.

Tämä on vähemmän, kuin mitä vulkanismin seurausten kesto ilmastoon on ollut maapallolla. Tämän vuoksi vaikutukset Venuksessa todennäköisesti kumuloituivat.

Nykyään Venuksen pinnan keskilämpötila on 460 celsiusastetta ja sen kaasukehä on erittäin paksu.

Planeetan ollessa nuori siellä saattoi olla nykyistä maapalloa vastaavat olosuhteet. Väittely siitä, oliko nuorella Venuksella valtameriä, on ollut käynnissä useita vuosikymmeniä.

Nasa valmistelee parhaillaan kahta Venus-lentoa. DAVINCI-luotaimen päätehtävänä on selvittää veden historiaa Venuksessa laskeutujan ja kiertolaisluotaimen avulla. VERITAS-kiertolaisluotain kartoittaa planeetan pintaa ja sisustaa. Luotaimien oletetaan olevan perillä 2030-luvun alkuvuosina.