Meteoriitista löytyi aurinkokunnan syntyä vanhempaa ainetta

Maahan pudonneen meteoriitin sulkeumasta on havaittu aurinkokuntaa vanhempia jyväsiä. Tutkijoiden mukaan löytö voi auttaa hahmottamaan paremmin varhaisen aurinkokunnan olosuhteita.

Vuonna 1969 Meksikon Chihuahuaan putosi meteoriitti, jonka ominaisuuksia tutkijat ovat nyt analysoineet massaspektrometrillä. He keskittyivät tämän Allende-nimisen avaruuskiven sisältämään poikkeavaan kohtaan, jota kutsutaan Curious Marieksi.

Kyse on meteoriitin sisään vangiksi jääneestä kalsiumia ja alumiinia runsaasti sisältävästä pikkuruisesta kappaleesta. Tämän tyyppisten sulkeumien on ajateltu olevan ensimmäisiä kappaleita, jotka tiivistyivät aurinkokuntamme muodostaneesta sumusta.

Erikoista oli, että tutkijat löysivät Curious Mariesta piikarbidijyväsiä. Piikarbidijyväset ovat vieläkin vanhempia kuin kalsium-alumiinisulkeumat. Ne ovat tiivistyneet tähtienväliseen pilveen reilusti ennen aurinkokuntamme muodostumista.

Piikarbidijyvästen esiintyminen Curious Mariessa on poikkeuksellista. Niiden ei ole odotettu selviävän yli 1 000 asteen lämpötilassa, jonka sulkeumat taas vaativat syntyäkseen.

"Meidän nykyisen ymmärryksemme mukaan jyväset eivät voineet selvitä ympäristössä, jossa nämä sulkeumat ovat muodostuneet", sanoo Olga Pravdivtseva Washingtonin yliopistosta.

Jyvästen olemassaolo voi tuoda uutta valoa varhaisen aurinkokunnan tutkimukseen.

"Se etteivät piikarbidijyäset ole täysin tuhoutuneet Curious Mariessa, voi auttaa meitä ymmärtämään tätä ympäristöä hiukan paremmin", sanoo Pravdivtseva.

Aiheesta lisää Washingtonin yliopisto (englanniksi)