Marsin oudoimpiin kuuluvat pinnanmuodot saavat selitykset

Nasa on selvitellyt Marsin erikoisten pinnanmuotojen syntytapoja. Kapeat, monikulmioita muistuttavat harjanteet ovat saaneet jotkut ihmettelemään, miten ne ovat voineet muodostua luonnon prosesseissa.

Nykyään MRO-luotaimen HiRISE-kameran pikkutarkkojen kuvien avulla erikoisista alueista saadaan entistä enemmän tietoa ja niiden alkuperä on myös aiempaa helpompi tunnistaa.

"Medusae Fossae -alueen harjanteiden löytäminen sai minut aloittamaan Marsin kaikkien monikulmion muotoisten harjanteiden tutkimisen", kuvailee Laura Kerber Nasan JPL:stä.

"Ne voivat syntyä monilla erilaisilla tavoilla ja osa niistä on avainasemassa Marsin varhaisen historian ymmärtämiseen", Kerber toteaa.

Kerberin mukaan moni harjanteista on mineraalijuonteita, jotka kertovat veden muinoin virranneen Marsin pinnan alla. Myöhemmin eroosio on paljastanut ne pinnalle.

Samantyyppisiltä näyttävillä alueilla on kuitenkin erilaisia geologisia syntytapoja ja niiden mittakaavat vaihtelevat senttimetreistä kilometreihin.

Joissakin tapauksissa monikulmioita voi muodostua asteroiditörmäysten peruskallioon aiheuttamien halkeamien täytyttyä syvemmältä nousseella laavalla.

Oheisessa kuvassa olevan Gordii Dorsum -alueen lisäksi Punaisen planeetan kuuluisimpiin kohteisiin lukeutuvat esimerkiksi "Inkakaupunki" lähellä sen etelänapaa ja Curiosityn tutkima "Puutarhakaupunki".

Myös harrastajia innostetaan tutkimaan erikoisia kohteita. Tuore Zooniverse-joukkoistamisprojekti Planet Four: Ridges statistics hakee vapaaehtoisia etsimään vastaavia alueita ja auttamaan tutkijoita niiden tunnistuksissa.