Maankaltaiset planeetat saattavat saada alkunsa mudasta eivätkä kivestä

Uusi tutkimus haastaa näkemyksen, että maankaltaiset planeetat rakentuivat alkujaan kivenkovista asteroideista. Hypoteesin mukaan kiviplaneettojen rakennuspalaset ovat saattaneet muistuttaa enemmän muta- kuin kivikappaleita.

"Kappaleet olisivat kasautuneet suuremmiksi erittäin huokoisina klastisten kivilajien ja hienojakoisen alkukantaisen pölyn yhteenkertyminä, joissa jää täytti suuren osan onkaloista", arvioi Bryan Travis Planetary Science Institutesta. "Mutaa olisi syntynyt, kun jää olisi sulanut radioaktiivisten isotooppien hajoamisesta vapautuvasta lämmöstä."

Tutkijat ovat myös mallintaneet lämpötilajakaumaa tietokonesimulaatiossa ja lämmön siirtymistä mudan virtauksissa 200 metrin kokoisten asteroidien sisällä. Mallinnosten mukaan radioaktiivisten aineiden tuottama lämpö pysyy ja levittyy hyvin asteroidin sisällä ja sen kylmä ulkokuori olisi vain alle 10 metrin paksuinen.

Tutkimusta pidetään tärkeänä askeleena veden ja orgaanisten aineiden kehitykselle aurinkokunnassa. Sitä pystytään hyödyntämään myös elinkelpoisten eksoplaneettojen olosuhteiden arvioinnissa.

Hypoteesi mutapallojen muodostamista planeetoista tarvitsee vielä lisänäyttöä ennen kuin se voi haastaa nykyään laajemmin hyväksytyt teoriat. Science Advances -julkaisussa ilmestynyt tutkimus ei myöskään keskity muta-asteroidien koostumuksen muutoksiin niiden välisissä suurinopeuksissa törmäyksissä.

Aiheesta lisää Planetary Science Institute (englanniksi)