Kuussa vyöryneet kivilohkareet merkittiin kartalle

Tutkijat analysoivat yli kaksi miljoonaa kuvaa Kuun pinnasta. Kaikkiaan tunnistettiin yli 136 000 kiertolaisemme pinnalla vyörynyttä kappaletta.

Saksalaisten ja sveitsiläisten tutkimuslaitosten vetämässä projektissa on napa-alueita lukuun ottamatta kartoitettu ensimmäistä kertaa koko Kuun kivivyöryt.

Tämän mahdollisti korkearesoluutioiset kuvat, joita vuonna 2010 laukaistu Nasan Lunar Reconnaissance Orbiter -alus otti.

"Suurin osa paikaltaan liikkuneista lohkareista Kuussa on läpimitaltaan 7–10 metriä", sanoo Valentin Bickel Max Planck -instituutista. "Aikaisemmat luotaimet olivat kykenemättömiä havaitsemaan niin pieniä yksityiskohtia globaalissa mittakaavassa".

Viime vuosiin saakka on ollut hankalaa saada yleiskuvaa siitä, kuinka laaja-alaista kivien vyöryminen Kuussa on ja missä vyöryt tarkalleen ottaen tapahtuvat.

Kaikkiaan kartoitus löysi 136 610 vyörynyttä lohkaretta, joiden läpimitta oli yli kaksi ja puoli metriä. Suurin osa niistä löytyi kraattereiden rinteiden tuntumasta.

Aiemmin on oletettu, että kuunjäristykset olisivat vastuussa paikoiltaan siirtyneistä lohkareista. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että asteroidien iskeytymisellä on paljon tärkeämpi rooli.

Asteroiditörmäykset vaikuttaisivat olevan vastuussa yli 80 prosentista kaikista havaituista kivivyöryistä. Kivet voivat tutkijoiden mukaan lähteä liikkeelle vasta paljon iskun jälkeen.

Aiheesta lisää EHT Zürich (englanniksi)