Kuunäytteiden vesi ei ole peräisin komeetoista

Uusi tutkimus on analysoinut Apollo-lennoilla tuotuja näytteitä ja niiden sisältämää vettä. Näytteiden vedyn isotooppeihin perustuvassa tutkimuksessa veden alkuperä näyttää olevan aurinkokunnan sisäosissa aivan kuten maapallonkin vedellä.

Tutkimus aiheesta ilmestyi Science Express -julkaisussa.

"Yksinkertaisin selitys tutkimustuloksillemme on, että proto-Maassa oli vettä jo ennen Kuun synnyttänyttä törmäystä", selittää Alberto Saal Brownin yliopistosta. "Osa tästä vedestä selviytyi törmäyksestä ja Kuuhun."

Tähän asti on vallalla ollut käsitys, että Kuun synnyttänyt törmäys olisi hävittänyt Kuusta kaikki helposti haihtuvat aineet, kuten veden. Hypoteesin mukaan vesi olisi tullut Kuuhun myöhemmin komeettojen mukana.

Vesinäytteet on löydetty Kuun mare-alueiden laavan oliviini-mineraalista. Laava on peräisin alkujaan Kuun sisuksista, joten se vastaa Kuun alkuperäistä koostumusta. Vesi on säilynyt oliviinin sisällä sulkeumina esiintyvässä vulkaanisessa lasissa.

Aurinkokunnan sisäosissa deuteriumin suhde vedyn tavalliseen eli neutronittomaan isotooppiin on pienempi kuin kaukaisemmissa osissa, joista komeetat ovat kotoisin. Sekä Kuun että Maan vesi sisältävät vähemmän deuteriumia. Sama koostumus on myös hiilikondriitti-meteoriiteissa.

Hypoteesi Kuun synnystä selvinneestä vedestä vaatii vielä enemmän näyttöä. Toistaiseksi tutkijat eivät osaa selittää, minkä prosessin kautta vesi olisi selvinnyt haihtumatta avaruuteen.

Aiheesta lisää Brownin yliopisto (englanniksi)